Bokningsassistent – vanliga frågor
1. Är bokningsassistenten mobilanpassad?
Ja absolut. Hela flödet är dynamiskt (anpassar sig till användarens skärm) och är särskilt anpassat till att fungera bra i mobilen då vi vet att många kunder gör bokningar på kvällar, helger och på bussen eller liknande.
2. Hur kan ni hitta lediga tider som är bra för vårt företag?
Det är en avancerad bokningsmotor som går igenom alla bokningar automatiskt och letar lediga tider. Dessa tider prioriteras sedan baserat på restider (kommunalt eller bil), närhet till andra kunder, bokningsgrad hos anställda och en mängd andra faktorer som har tagits fram genom att ha kört denna bokningsmotor genom hundratusentals bokningar och scenarier, så kallad AI.
3. Får kunden någon bekräftelse på utförd bokning?
Ja, kunden får automatiskt en bekräftelse via mejl med information om ert företag, bokningen, pris och era avtalsvillkor. Även ni får en kopia på detta mejl till valfri mejl-adress. Och såklart skapas det ett ärende, kund och arbetsorder i TimeWave.
4. Får kunden en sms-påminnelse innan bokningen utförs?
Ja, kunden får en sms-påminnelse om kunden valt detta (95% av alla kunder väljer detta) och om ni har den tjänsten aktiverad i TimeWave.
5. Hur kommer bokningen in i TimeWave och med vilken information?
Det skapas automatiskt en arbetsorder med relevant information, till exempel tidpunkt, adress, anställd (som systemet automatiskt väljer), och uppdragsinformation. Dessutom skapas ett ärende och ett kundkort (om inte kunden redan finns) i TimeWave.
6. Hur får kunden reda på vad som ingår i den tjänst som de beställer?
Ni kan välja att visa detta i flödet men ni kan också ha det på er hemsida i närheten av bokningsassistenten. Bokningsassistenten ligger alltså på er hemsida och många väljer att skapa separata sidor för till exempel Storstädning och Återkommande hemstädning. Och då kan ni alltså ha egen information om tjänsterna och lägga bokningsassistenten på lämplig plats för att det ska vara smidigt för kunden att boka.
7. Bör vi kontakta kunden efter bokning?
Ja, det är något som vi absolut rekommenderar. Det är tryggt och trevligt för kunden att bli kontaktad och att ni verifierar bokningen och kanske går igenom sådant som är extra viktigt.
8. Skickas det ett avtal utöver bekräftelsemejl till slutkund som beställer återkommande tjänst?
Nej, men ni kan ha avtalsinformation i bekräftelsemejlet även om vi rekommenderar att hålla det så kort som möjligt. Vi rekommenderar också att ni alltid tar kontakt med kunden efter en bokning enligt ovan och då kan ni även informera om särskilda villkor eller skicka mer information till kunden.
9. Vad händer om uppdraget kräver mer än en person?
Inga problem, bokningsassistenten räknar själv ut detta när det är en tid på mer än 8 timmar och letar upp en lämplig kompanjon.
10. Mina städare jobbar två och två, klarar bokningsassistenten detta?
Ja, ni kan ange om er personal alltid arbetar två och två då tar systemet hänsyn till detta och letar automatiskt upp en lämplig kompanjon.
11. Hur kan ni veta vilka som ska jobba ihop?
Bokningsassistenten går igenom alla bokningar och lär sig vilka som är bäst lämpade att arbeta ihop vid ett visst tillfälle, till exempel de som brukar arbeta ihop. Så ni behöver inte uppdatera några lag eller ha koll på sjukdomar det sköter bokningsassistenten själv.
12. Min personal åker kommunalt och det är viktigt att dessa tider beräknas, hur gör ni?
Ni bestämmer för vilka tjänster som er personal åker bil respektive kommunalt och sedan räknar bokningsassistenten ut alla restider genom att koppla upp sig mot externa källor. Allt går blixtsnabbt. I adminversionen av bokningsassistenten kan ni se vilka restiderna är i en karta för en viss boknings och anställd.
13. Vilka tjänster är bokningsbara i bokningsassistenten?
För närvarande har vi följande tjänster: Hemstädning varje eller varannan vecka, Storstädning, Engångsstädning, Flyttstädning, Fönsterputsning, Hemstädsmöte och Kontorsstädning. Vi adderar fler tjänster efter era önskemål även om vi fokuserar på de populäraste och försöker få ett bra flöde för slutkunden. Till exempel har vårt flöde för fönsterputsning fått mycket uppskattning.
14. Hur hanteras alla olika fönstertyper vid bokning av fönsterputsning?
Vi har fokuserat på att göra det enkelt för kunden att boka fönsterputsning samtidigt som ni som företag ska få en buffert i tid och pengar. Därför behöver kunden bara välja hur stort hushållet är i kvm och vi räknar ut hur många fönster som ingår. Sedan kan kunden ange vissa parametrar som avviker från en standardputsning. Se gärna vår demo »
15. Kan jag koppla min webshop till detta?
Det beror på vad du menar, men vår erfarenhet är att webshoppar inte lämpar sig för denna typ av flöde, läs mer information »
16. Kan min säljare använda bokningsassistenten och göra en bokning ute på fält?
Ja, absolut era säljare, eller kundtjänst, kan såklart också använda bokningsassistenten. Den finns även i en intern admin-version med extra information om personalen, restider och filtreringsmöjligheter.
17. Hjälper ni till med inställningar och har ni rekommendationer hur vi ska ställa in?
Vi hjälper självklart till med allting och vi har även standradinställningar från branschen för att snabbt komma igång.